POPIS
IS ŠKORPIÓN je určený pre nemocničné a privátne lekárne, výdajne zdravotníckych
potrieb a sklady zdravotného materiálu.
Obsluha komunikuje so systémom interaktívnym spôsobom, to znamená,
že dochádza k okamžitej korekcii stavu skladu pri každom type výdaja
( VÝDAJ NA VOĽNOPREDAJ, NA RECEPTY, NA ŽIADANKY, NA FAKTÚRY A PRESUNY
A NA POUKAZY ).
Pri príjme na sklad ( automaticky cez disketu alebo manuálne položka
za položkou ) sa taktiež interaktívne korigujú stavy jednotlivých položiek.
V medziuzávierkovom období sú uchovávané všetký potrebné údaje o každom
vydanom kuse lieku (akým typom výdaja bol vydaný, číslo dokladu výdaja,
kto a kedy uskutočnil výdaj ...). Po uzávierke sú uchovávané na skladových
kartách kumulované údaje (o cene, množstve, type výdaja a období výdaja).
Pri priamych finančných operáciách je automaticky a bez zásahu obsluhy
vytlačený pokladničný blok pre pacienta - zákazníka, jeho kópia na kontrolnú
pásku alebo priamo na disk počítača a zápis operácie do fiškálneho modulu.
Využívanie jednotlivých volieb menu systému je umožnené len na základe
prístupových práv, t.j. pracovník lekárne môže vykonávať len skupiny
volieb jemu sprístupnených.
Každý prístup do programu je možný len cez konkrétne meno užívateľa,
zoznam ktorých je ponúknutý programom pri každom spustení programu.
Daný pracovník môže byť v systéme v jednom momente prihlásený iba na
jednej pracovnej stanici / pochopiteľne pri sieťovom nastavení systému
/, čím je presne daná identita každej vykonanej operácie . Systém automaticky
zapisuje dátum, čas a meno pracovníka, ktorý bol do systému prihlásený
alebo odhlásený. Táto história prihlásení a odhlásení je súčasťou súboru
ERRLOG, ktorého obsah je možné zobraziť priamo z programu. Systém umožňuje
ochranu každého pracovníka pred zneužitím inou osobou pomocou hesla
pracovníka, ktoré je možné nadefinovať a program ho vyžaduje uviesť
pri každom prihlásení sa daného pracovníka.
Prístup pracovníka k jednotlivým skupinám volieb menu je daný prístupovým
kódom. Systém pozná tieto skupiny pracovníkov :
- vydávajúci - s prioritou prístupu 1-4 ..... môžu vykonávať výdajové
operácie
- skladník - s prioritou 4-8 ..... môžu vykonávať operácia výdaja a
príjmu
- vedúci - s prioritou 9 ..... umožňuje vykonávať všetký voľby , okrem
volieb správcu
Každý pracovník s prioritou 9 musí mať nadefinované heslo pre prihlásenie
do systému. Zistenie alebo odhalenie hesla iným pracovníkom je sťažené
tým, že každé heslo je zapísané do databázy v zakódovanom tvare.
- správca - špecialna skupina s prioritou 0 ..... môže vykonávať len
funkciu odblokovania systému, prípadne indexovanie. V celom systéme
by mal byť len jeden pracovník s touto prioritou a pri prihlásení musi
v rámci sieti pracovať len sám.
Správca ako jediný užívateľ má právo meniť parametre každej pracovnej
stanice z hľadiska pripojenia fiskálneho modulu, žurnálnej a dokladovej
tlačiarne alebo pripojenia snímača čiarového kódu.
ŠKORPIÓN a jeho skladová časť eviduje jednotlivé položky na princípe
pozičného skladovania.
Na sklade môže byť jeden druh tovaru zaskladnený aj viackrát. Základná
identifikácia tovaru (názov,ŠUKL kód, interný kód, pescripcia, výrobca,
kategorizácia) je rovnaká. Tento tovar sa líši len v cene, prípadne
v expirácii. Tento jav je v systéme označený ako pozícia (cenová, expiračná).
Systém má zabudované komplexné prostriedky na prácu s pozíciami :
- príjmy na pozície
- spôsob práce s pozíciami, presuny medzi pozíciami, určovanie priorít
výdaja
- vo výdaji zobrazenie všetkých pozícií, prípadne len jednej a automatické
uvoľnenie ďaľšej pozície pri výdaji na nulu
IS lekárne ŠKORPIÓN a jeho skladová časť je od svojho vzniku koncipovaná
na základe POZIČNÉHO SKLADOVANIA jednotlivých položiek. Tieto pozície
vznikajú pri príjme tovaru od dodávateľa -pri tvorbe príjemky. V našom
ponímaní je možné rozlíšiť nasledovné typy pozícií :
- expiračná pozícia
- cenová pozícia ( na základe nákupnej ceny alebo predajnej ceny lekárne
)
- kombinovaná
Práca s elaboráciami
Systém umožňuje rozsiahlu prácu s elaboráciami, t.j. tvorbu všetkých
druhov IPLP podľa idividuálnej potreby lekárne. Umožňuje prípravu IPLP
do zásoby (tzv. elaborácia na príjme), ako aj prípravu IPLP pre priamy
výdaj vo všetkých druhoch výdaja.
Pri príprave IPLP možu vstupovať ako komponenty všetky položky, ktoré
sú zaskladnené. Postup výberu komponentov elaborácie, zadávanie príslušných
množstiev a uzavretie elaborácie je rovnaké ako pri výdaji položky,
ktorá nie je IPLP. . To isté platí aj pri doupravovaní ešte neuzavretého
bloku (zmenovanie množstiev). Pro uzavretí tvorby elaborácie je automaticky
vypočítavaná predajná cena výsledného produktu (prípadne úhrada pacientom
a úhrada poisťovňou). Túto cenu možno na záver zaťažiť príslušnou taxou
laborum s pripojeného taxovníka. Po ukončení tvorby elaborácie systém
dohľadá podľa ceny správne IPLP - názov a ŠUKL kód. Okrem príslušnej
predajnej ceny je rátaná aj príslušná úhrada pacientom, prípadne úhrada
poisťovne.
Pri tvorbe IPLP na príjme, je toto IPLP zaskladnené pod názvom zadaným
pri zaskladnovaní. Je nutné vyelaborovať naraz kompletné množstvo potrebných
komponentov.
Pri tvorbe IPLP priamo pri výdaji je braný výsledný produkt ako jeden
kus.
Systém ochrany údajov
Systém má v sebe zabudovaných niekoľko mechanizmov ochrany údajov :
- okamžité prevádzanie skladových operácií
- zapamätanie si poslednej rozpracovanej výdajovej operácie s automatickou
ponukou na dokončenie po výpadku systému
- neumožnenie viacnásobného prihlásenia pracovníka v sieti
- ochrana vstupu pracovníka heslom
- členenie priorít vykonávania operácií menu
- možnosť členenia prístupu k informáciám o tržbách
Jeden pacient - zákazník = jeden bloček
Častokrát dochádza k situácií, že pacient -zákazník kupuje voľnopredajné
tovary a dostáva na recept ( recepty ) lieky. Preto je v systéme zabezpečený
princíp JEDEN PACIENT = JEDEN BLOČEK.
Na tomto bločku, ktorý je vytlačený na "bločkovej tlačiarni",
sú odlíšené položky voľnopredaja ( PÍSMENO M ) a položky na recept (
PÍSMENO R ).
Systém tlačí bloček v minimálnej forme a na požiadanie pacienta -zákazníka
je možné vytlačiť kompletný daňový doklad.